3. 1. 2023
Vážení čtenáři, milí klienti, výroba osobních aut v České republice v lednu klesla v meziroční komparaci o 11,4 procenta na 92.657 motorových vozidel. Jedná se o nejhorší lednový výsledek od roku 2010. Důvodem je stále nedostatek čipů, ale i změna výrobního programu v kolínské Toyotě. Referovalo o tom Sdružení automobilového průmyslu. Takřka každé desáté auto vyrobené v ČR bylo elektrické.
Za dalším lednovým meziročním poklesem výroby automobilů stojí hned několik faktorů. Z trojice automobilek se dařilo vzdorovat automobilce Hyundai. Ta ve svém závodu v Nošovicích meziročně navýšila výrobu o 17 pct na 21.601 vozidel.
Za dalším lednovým meziročním poklesem výroby automobilů stojí hned několik faktorů. Z trojice automobilek se dařilo vzdorovat automobilce Hyundai. Ta ve svém závodu v Nošovicích meziročně navýšila výrobu o 17 pct na 21.601 vozidel.
Škoda Auto ve svých tuzemských závodech vyrobila 62.352 aut, tj. tedy meziročně o 13 procent méně. Produkce v kolínském závodě automobilky Toyota se meziročně snížila o téměř 40 procent na 8 704 automobilů. Pětinu produkce Hyundai tvořily elektrické vozy, ve Škodě byl jejich podíl šest procent.
Situace se bude v průběhu roku stabilizovat a v celoročních číslech se sektor odrazí ode dna. V tuto chvíli však situace v dodavatelských řetězcích zůstává napjatá. Zvládnout výpadky zaměstnanců a dodávek dílů či dramatický nárůst cen surovin a energií nadále vyžaduje extrémní úsilí.
Mgr. Petr Jezdinský (s využitím Sdružení automobilového průmyslu a ČTK)